blog4

آیا احساس فراموشی قبل از امتحان طبیعی است؟

فکر کنم همین که بدانید احساس فراموشی مطالب آن هم درست قبل از امتحان یک احساس مشترک بین اکثر دانش‌آموزان است، خیالتان تا حدی راحت شود. واقعیت این است که حتی بچه درس‌خوان‌ها هم درجاتی از احساس فراموشی شب قبل از امتحان را تجربه می‌کنند و جالب است هر چقدر امتحانی مهم‌تر، احساس فراموشی بیشتر!

البته این محتوا برای دانش‌آموزانی نوشته‌شده که واقعا برای مطالعه یک درس زمان گذاشته و خودشان را آماده کرده‌اند اما بنا به دلایلی، قبل از امتحان احساس شوم فراموشی به سراغشان آمده است. اگرنه تکلیف کسانی که خوب درس نخوانده‌اند مشخص است چون اصلا اطلاعات زیادی در ذهنشان ندارند که بخواهند آن‌ها را فراموش کنند!

دلایل احساس فراموشی قبل از امتحان چیست؟

اولا یادتان باشد که خیلی وقت‌ها این احساس فراموشی قبل از امتحان یک احساس کاذب و دروغی است، به خصوص اگر برای مطالعه درس مورد نظر زمان کافی صرف کرده باشید. این احساس کاذب فراموشی در شب قبل از امتحان معمولا به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • استرس و اضطراب بیش از حد

وقتی استرس بیش از اندازه‌ای را تجربه می‌کنید، مغز شما ناخودآگاه شروع به فاجعه‌سازی می‌کند. مثلا با خودتان می‌گویید پارسال امتحان این درس خیلی سخت بود، فلان شخص هم امتحانش را خراب کرد پس قطعا من هم نمره خوبی نمی‌گیرم.

در این حال استرس ممکن است بخواهید خودتان را وادار به یادآوری نکته‌ای کنید و چون اضطراب دارید حافظه شما موقتا یاری نمی‌کند و همین مهر تاییدی بر فراموشی اطلاعات شما است.

  • توقع بیش از اندازه

گاهی وقتی دانش‌آموزی می‌گوید من همه چیز را فراموش کرده‌ام از او می‌پرسم یعنی هیچ چیزی یادت نیست؟ اکثرا دانش‌آموز می‌گوید خب یک چیزایی یادم هست اما برخی نکات را فراموش کرده‌ام و وقتی کمی بیشتر بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم او فقط یک نکته کوچک را فراموش کرده اما چون توقع زیادی از خودش دارد، این نکته کوچک را به کل اطلاعاتش تعمیم داده است.

  • خستگی

وقتی در باشگاه بیش از اندازه از عضلاتتان کار می‌کشید، بعد از آن تا مدتی حتی بلندکردن یک لیوان هم برایتان دشوار است؛ پس چطور توقع دارید بیش از حد و بی‌وقفه از مغزتان کار بکشید و باز هم حافظه‌تان عالی کار کند!

گاهی دانش‌آموزان امتحان مهمی در پیش دارند و به خیال خودشان با بی‌وقفه درس خواندن و فشار وارد کردن به مغزشان دارند سنگ تمام می‌گذارند.

  • کم خوابی

عملکرد حافظه ما ارتباط تنگاتنگی با روند خواب و بیداری‌ دارد؛ یعنی برای اینکه مطالب به خوبی در حافظه ذخیره شوند باید چند ساعتی خواب عمیق و باکیفیت داشته باشیم. پس:

طبیعی است که بعد از چند شب بی‌خوابی و کم خوابی احساس کنید مغزتان از کار افتاده و هر چه خوانده بودید دود شده و به هوا رفته است.

  • رفقای ناباب!

گاهی دانش‌آموزی آرام در اتاقش نشسته تا اینکه ناگهان دوستش به او زنگ می‌زند و شروع می‌کند به فرستادن انرژی منفی؛ وای نمی‌دانم چرا همه چیز از یادم رفته، اصلا این حافظه من همیشه مشکل داشت، اگر سر جلسه همه چیز از ذهنم پاک شود چه کنم و… اینجا است که دانش‌آموز خونسرد ما هم به خودش می‌آید و می‌گوید نکند من هم همه چیز را فراموش کرده‌ام؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *