blog3

کدام درس‌ها حفظی هستند؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا درس‌های حفظ کردنی کدام درس‌ها هستند؟ بگذارید حقیقتی را با شما در میان بگذارم ما چیزی به اسم درس حفظی نداریم! در واقع دیگر کسی برای موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی صرفا با حفظ کردن طوطی‌وار مطالب به جایی نمی‌رسد. پس درس‌هایی مثل دینی، تاریخ و جغرافیا یا قسمت‌های حفظی شیمی چطور؟ اگر با دقت به سوالات امتحانی یا تست‌های کنکوری این دروس نگاهی بی‌اندازید، متوجه می‌شوید برای پاسخ دادن به سوالات همین دروس به ظاهر حفظی هم باید مفهوم درس را درک کرده باشید. پس در گام اول باید ابتدا مفاهیم هر درس را یاد بگیریم و بعد با تمرین و تکرار اصولی و به مرور زمان نکات و جزئیات هر درس را به خاطر بسپاریم.

با این روش ها درس حفظ کردنی رو بخون!

ماهیت دروسی همچون ریاضی، فیزیک و بخش‌هایی از اقتصاد با درس‌هایی مانند دینی، زیست، فارسی و اکثر دروس رشته انسانی فرق دارد. در واقع می‌توانیم درس‌های مختلف را در دو گروه محاسباتی و فهمیدنی یا به قول شما حفظ کردنی تقسیم کنیم. در این محتوا قصد داریم روش مطالعه دروس حفظی را شرح دهیم اگر می‌خواهید از مطالعه دروس حفظی حداکثر نتیجه را بگیرید، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • گام اول: ابتدا یک فصل یا یک درس را در حد چند دقیقه، روزنامه‌وار از روی کتاب درسی بخوانید. کافی است یک دید کلی از موضوع درس پیدا کنید.
  • گام دوم: آن فصل را به چند قسمت تقسیم کنید، حالا هر قسمت را با دقت بیشتری از روی کتاب درسی بخوانید و بعد از اتمام هر پاراگراف آن را به زبان ساده برای خودتان توضیح دهید. در این مرحله هنوز قرار نیست تمام جزئیات را حفظ کنید.
  • گام سوم: وقتی کل فصل را به این ترتیب مطالعه کردید، باز از ابتدا شروع به خواندن هر قسمت کنید، در این مرحله هدف ما پیدا کردن و یادداشت کردن کلمات کلیدی و مهم است.
  • گام چهارم: برای این فصل تعدادی تست یا نمونه سوال کار کنید، اگر حین حل سوالات متوجه شدید بخش زیادی از درس را یاد نگرفته‌اید، مجدد آن قسمت را از روی کتاب درسی یا درسنامه کتاب تست بخوانید.
  • گام پنجم: بعد از اینکه روی درس مورد نظر به یک تسلط نسبی رسیدید، لازم است یک خلاصه از آن درس تهیه کنید. برای خلاصه نویسی دروس حفظ کردنی می‌توانید از روش‌هایی همچون رسم نمودار درختی، هایلایت کردن و حاشیه نویسی استفاده کنید.
  • گام ششم: با پیمودن گام‌های قبلی، تا حد زیادی مطالب را به خاطر می‌سپارید، برای اینکه جزئیات را فراموش نکنید و همه چیز را کامل حفظ کنید، به مرورهای منظم نیاز دارید. بهترین منبع برای مرور کردن، خلاصه‌هایی است که در گام پنجم تهیه کرده‌اید. 

برای مطالعه درس‌های حفظی این سه تا کارو نکن!

اکثر دانش‌آموزان چند اشتباه رایج را در زمان مطالعه دروس حفظ کردنی مرتکب می‌شوند، این اشتباهات باعث می‌شوند دانش‌آموزان زمان زیادی را صرف یکسری دروس خاص بکنند، نتوانند برنامه روزانه‌شان را کامل اجرا کنند و دچار کند خوانی و وسواس مطالعاتی شوند. پس شما داوطلب عزیز سعی کن سه اشتباه زیر را انجام ندهی:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *